Oletko kiinnostava ihminen

Kiinnostavan ihmisen käsikirja

David Gillespie & Mark Warren 2014 Atena

How to be interesting

Suom. Aura Nurmi

WP_20160514_001.jpg

Perinteisellä suomalaisella ajattelulla tulee mieleen kirjasta tokaisu: ”Onpa itsekeskeinen lähtökohta kirjalla. Eikö riitä, että ihminen on, mitä on ilman, että yrittää keinotekoisesti saada jonkinlaista kiinnostavan ihmisen auraa ympärilleen.” Aivan.  Kysymys onkin enemmän peilistä. Sinä ilmeisesti olet jo kiinnostava, mutta tiedostatko mikä sinussa on kiinnostavaa, mistä aineksista se tulee? Milloin kiinnostus katoaa? Onko ihmiselle eduksi, että hän on kiinnostava? Kumman seurassa viihdyt paremmin: ihmisen, joka on kiinnostava vai pitkäveteinen? Samat kysymykset voi esittää papille hänen työssään. Minkälaista saarnaa kuuntelet mieluummin: kiinnostavaa vai tylsää. Onko evankeliumille eduksi, että se kiinnostaa. Minkälaisen papin seurakuntalaiset haluavat heidän tärkeisiin toimituksiin: kiinnostavan vai tylsän? Kirja on lukemisen arvoinen. Se saattaa olla jopa kiinnostava?

 

Miksi toisten ihmisten seuraan hakeudutaan? He ovat kiinnostavia. Minkälainen ihminen sinusta on kiinnostava? Mikä sinua kiinnostaa toisissa ihmisissä? Ovatko he jotenkin parempia kuin muut? Ehkä eivät ammatissaan kollegoitaan parempia, mutta usein kiinnostava ihminen tietää ja tuntee myös työhönsä liittyvät asiat ja osaa niistä keskustella. Se tekee hänestä kiinnostavan. Hän tietää asioita ja osaa kertoa niistä.

Minä olen utelias ja kiinnostun asioista. Tämä kirja ilahduttaa minua, koska se kannustaa myös uteliaisuuteen.

Lyhin tie kiinnostavuuteen on kiinnostua muista. Ei sen kummempaa. Kirjassa ei varsinaisesti ole kenellekään mitään uutta. Asiat ovat entuudestaan tuttuja. Mutta niiden ääreen on aika ajoin hyvä pysähtyä ja huomata ne uudestaan. Gillespie ja Warren nostavat esille neljä asiaa, mitkä tekevät ihmisestä kiinnostavan.

  • Tunne itsesi. Hyvä itsetuntemus on tarpeellinen kaikessa vuorovaikutuksessa.
  • Ole kiinnostunut – kiinnostava ihminen on kiinnostunut toisista ja kuuntelee heitä.
  • Ole tiedonhaluinen – uteliaisuus, kyseleminen, tiedonjano
  • Ole oma itsesi – mikä on sinun tarinasi? Minkälainen tarina sinä olet?

Kutakin näkökulmaa luodataan usealla tavoin ja esimerkkejä kertoen.- Nuo neljä kohtaa voi luonnollisesti laittaa kahteen, jos haluaa. Utelias ja tiedonhaluinen ihminen (3) on kiinnostunut muista ihmisistä ja mielellään kuuntelee heitä, antaa heidän kertoa tarinaansa (2).  Kun ihmisellä on hyvä itsetuntemus (1), hän arvostaa itseään ja osaa olla oma itsensä niin että saa parhaan itsestään esiin (4).

Kirja nostaa esiin kysymyksiä. Sitä voi lukea erilaisista lähtökohdista ja esittää itselleen lisäkysymyksiä. Esimerkiksi juuri mitä tämä tarkoittaa papin näkökulmasta? Mitä tämä tarkoittaa johtajan näkökulmasta? Mitä tämä tarkoittaa viestijän näkökulmasta? Mitä tämä tarkoittaa henkilöbrändin näkökulmasta?

Kirjassa oli henkilöbrändiin mielenkiintoinen tiivistelmä: Sinun brändisi on se, mitä ihmiset sinusta puhuvat, kun et ole paikalla. Tässä tapauksessa se tarkoittaa vähän samaa asiaa kuin maine. Papin kohdalla se on myös sama kuin uskottavuus. Papin on rakennettava (tiedostamattaankin) omaa brändiään, mainettaan tai uskottavuuttaan. Se vaikuttaa viestin perillemenoon. Aristoteleen retoriikassa kysymykseen, miten saada kuulijat vakuuttumaan, esitetään kolmijako: ethos, pathos, logos. Näistä ethos on se, mitä puhujasta ihmisenä ajatellaan; onko hän sellainen ihminen jota kannattaa kuunnella, minkälainen on hänen karismansa. Maineensa menettänyt ihminen ei silti välttämättä ole menettänyt kiinnostavuuttaan ehkei edes uskottavuuttaan puhujana – mutta aivan varmasti se siihen vaikuttaa.

Itse asiassa Kiinnostavan ihmisen kirja taitaakin kuulua hyllyssäni retoriikan kirjojen viereen, vaikka takakannen mukainen luokitus on 14.4 – persoonallisuuden psykologia.

One thought on “Oletko kiinnostava ihminen

  1. Mukava, kun kirjoittelet näistä kirjoista.
    Noita neljää asiaa mietin. Näilä vuosilla tuo viimeinen – Ole oma itsesi – nousee hyvin tärkeäksi asiaksi esim seurakunnan työntekijöitä tavattaessa. Tuntuu, että ei enää ole aikaa kuoria esiin ihmistä häntä peittävien erilaisten kerrosten alta. Hänet haluaa kohdata nopeammin. Aitous rulettaa., virheineenkin.

Jätä kommentti