Gradu

Kirjoitin gradun uskonnollisesta kokemuksesta Helsingin yliopistossa teologisessa tiedekunnassa vuonna 1996. Kuinka hyvin lienee kestänyt aikaa? Periaatteessa aihe gradussa on ikiaikainen. Näkökulmatakaan eivät liene paljon muuttuneet, vaikka keskustelua aiheesta olisi käyty enemmän. En ole päivittänyt omia tietojani aiheesta. Valitettavasti alaviitenumerointi on kadonnut, kun Word Perfectillä aikanaan kirjoitettu gradu on muutettu Word-muotoon ja pdf-dokumentiksi. Alaviitteet ovat silti tallella.

.

.

USKONNOLLINEN KOKEMUS

Wayne Proudfootin, Caroline Franks Davisin ja Keith E. Yandellin käsitykset uskonnollisesta kokemuksesta

alttari-260409jpg1

Gradu usk kokemus

.

.

Teologisen etiikan ynnä uskonnon-

filosofian pro gradu -tutkielma

Marraskuu 1996

Tuomo Lindgren

.

*      *      *

.

.

Professori Heikki Kirjavaisen arvostelu grardusta

Teol. yo. Tuomo Lindgren, Uskonnollinen kokemus. Wayne Proudfootin, Caroline Franks Davisin ja Keith E. Yandellin käsitykset uskonnollisesta kokemuksesta. Teologisen etiikan ynä uskonnonfilosofian pro gradu -tutkielma marraskuussa 1996, 96 sivua.

Tekijä tarkastelee kolme melko vähän tunnetun nykyisen uskonnonfilosofin käsityksiä uskonnollisesta kokemuksesta. Tutkimuksessa ei nimenomaan tähdätä tarkasteltujen teorioiden sijoittamiseen uskonnonfilosofisen keskustelun kokonaiskartalle, mutta tekijä käyttää kyllä riittävästi kirjallisuutta valottaakseen tutkittaviensa sijoittumista. Tekijällä ei myöskään ole sanottavia konstruktiivisia tai systemaattisia tavoitteita, mutta tällä tavoin hän myös välttää harhaanjohtavia tulkintoja. Tekijä keskittyy selostamaan peräjälkeen kunkin tutkittavan keskeiset ajatukset uskonnollisesta kokemuksesta. Kunkin pääjakson lopussa on lyhyt yhteenveto. Viimeaikaisessa uskonnonfilosofisessa keskustelussa uskonnollista kokemusta on tarkasteltu lähinnä kahdelta kannalta: uskonnollisen kokemuksen mahdollisen  argumentatiivisen roolin kannalta sekä käsitteen sisllön kannalta. Mielestäni tekijä onnistuu kummassakin suunnassa niin hyvin, että kokonaiskuva uskonnolliseen kokemukseen liittyvästä filosofisesta problematiikasta tulee melko laajasti valotetuksi. Tämäntyyppisen työn loppukatsaus olisi voinut olla hiukan systemaattisempi; nykyisessä asussa se tyytyy lähinnä toistamaan selostuksen pääpiirteet, paitsi aivan viimeisellä sivulla tekijä viittaa hiukan yleisempiin näkökohtiin. Tekijä esitys on kuitenkin kauttaaltaan huolellista ja selkeää sekä osoittaa tekijän hallitsevan hyvin aihettaan. Dokumentaation puutteena voi pitää, ettei alkukielisiä keskeisiä lainauksia esitetä lukuunottamatta joitakin termejä. Sikäli kun olen voinut arvioida, tulkinnallista harhaanjohtavuutta ei kuitenkaan esiinny. Kirjallisuutta on riittävästi ja sitä on käytetty valaisevasti. Vaikka työssä ei argumentoida minkään erityisen uskonnolliseen kokemukseen liittyvän teesin tai näkökohdan puolesta eikä tutkielmaan sisälly mitään erityistä kontribuutiota, niin tekijä pystyy kuitenkin sekä luotettavasti selostamaan että kriittisesti ja itsenäisesti kommentoimaan tutkimiensa henkilöiden käsityksiä. Tämän vuoksi ehdotan arvosanaa

magna cum laude approbatur

Helsingissä 25.11.1996

Jätä kommentti